Vraag & Antwoord

HANQ krijgt regelmatig vragen van mensen uit zijn netwerk. Hieronder geven we antwoord.

Hoe denkt HANQ dit lovenswaardig streven te realiseren en wie zal willen betalen voor een service die zich nog moet bewijzen?
Veel organisaties (scholen en bedrijven) hebben geen idee hoe ze moeten omgaan met Het Nieuwe Werken. De relevantie zien ze er wel van in, maar hoe ze dit moeten realiseren is voor hen lastig. Op dit punt kan HANQ van betekenis zijn. Vanaf september 2009 kan men HANQ inzetten voor het laten draaien van om pilots. Maar wat is HANQ nauw precies? Lees de rest van de informatie om daar achter te komen.

Flexibel Werken, mensen thuis laten werken staat op dit moment onder druk. Meer en meer mensen blijken weer gewoon naar kantoor te gaan. Voor veel mensen is vrijheid beangstigend, we zijn tenslotte een kudde dier dat een leider nodig heeft.
Flexibel Werken is een onderdeel van Het Nieuwe Werken, maar niet hetzelfde. Om resultaten te kunnen behalen met Flexibel Werken, moet Het Nieuwe Werken zijn geïntegreerd in een bedrijfscultuur. Desalniettemin blijkt dat ongeveer 25% van de mensen uitsluitend op de oude manier kan werken. 25% van de mensen heeft een hele sterke voorkeur voor Flexibel Werken en levert extreem betere resultaten als ze flexibel hun werktijden en werkplek kunnen aanpassen. 50% van de mensen past zich aan beide situaties redelijk gemakkelijk aan. De trends voor over een jaar of 5 voorspellen dat Flexibel Werken steeds meer een noodzaak wordt om goede resultaten te kunnen behalen.

Technologische verworvenheden  spelen een marginale rol in dit proces. Zolang zgn. traditionele leiders weigeren zich vertrouwd te maken met nieuwe mogelijkheden kun je opleidingen verzinnen wat je wilt, maar veranderd er niks.
Traditionele leiders willen zien wat het oplevert alvorens ze technologische verworvenheden inzetten. Helaas weten ze vervolgens niet hoe ze dit moeten doen en verliest het instrument zijn meerwaarde. Hierdoor blijft resultaat uit en is men minder snel geneigd om nogmaals de eigen functie in te zetten bij het ontdekken van nieuwe mogelijkheden. Jongeren kunnen hier goed bij helpen. Daarbij helpt het als een organisatie vertrouwd raken met de nieuwe methodes binnen één tijdelijk project.

Zou het kunnen zijn dat het probleem dat HANQ probeert in te vullen op een ander vlak ligt dan bij de jeugd. In die zin dat er een essentiële doelgroep over het hoofd wordt gezien.
Uiteraard moet het bedrijfsleven er klaar voor zijn. De ervaring leert dat iedere werkgever resultaat wil zien. Jongeren moeten dit kunnen bieden. Opleidingen lopen nu gemiddeld 10 jaar achter op het bedrijfsleven. Met HANQ willen we ze het liefst 5 jaar laten voorlopen. Dit heeft inderdaad tot gevolg dat veel werkgevers ongeschikt zullen zijn voor deze mensen.

De door HANQ empowerd jeugd zal vooralsnog op voorhand stuklopen binnen het bedrijfsleven waar het geld ligt om in je levensonderhoud te kunnen voorzien.
Uit de gesprekken van afgelopen tijd blijkt dat een flink aantal Oude Wereld bedrijven (met tegenvallende resultaten) geïnteresseerd zijn in de mogelijkheden van HANQ. Natuurlijk willen we hier wel op inspelen, maar op dit moment vind ik het belangrijk om te doen wat we beloven. Met jongeren als pilot, mogen we vrijuit testen. Eind dit jaar.

Welk probleem lost HANQ eigenlijk op?
Het onderwijs loopt enorm achter op het bedrijfsleven. Met HANQ bereiden we jongeren voor zich flexibel aan kunnen passen aan veranderende omstandigheden, ongeacht in welke situatie ze terecht komen. Hierdoor willen we ze een meerwaarde meegeven en eigenlijk een paar jaar voorlopen op het (gemiddelde) bedrijfsleven.

Is er eigenlijk al wel sprake van een nieuwe opkomende wereld, anders dan in de netwerkgedachte?
Netwerken is een belangrijk fenomeen binnen De Nieuwe Wereld. Maar globalisering is ook een belangrijke pijler, alsmede het herwaarderen van traditionele betaalmiddelen.

Voor wie is HANQ?

  • Om mensen te kunnen uitdagen, werkt HANQ ook met Het Nieuwe Werken. Om het nieuwe leren verder te ontwikkelen, werken we graag samen met de beste creatieve ondernemers, experts binnen één van onze thema’s, het onderwijs en de nieuwe wereld.
  • Iedereen die kan lezen, schrijven en e-mailen maakt HANQ los uit het vertrouwde patroon en laten we passie ontdekken.
  • Voor jongeren van 10-24 jaar (naar schoolgaand en lerend)
  • Voor mensen die niet tevreden zijn met hun huidige (werk) situatie en graag iets anders willen doen.
  • Wil je weten of er een ondernemer in je schuilt of dat je beter toch iets anders kunt gaan doen?
  • Voor scholen, opleiding-instituten, bestaande starters netwerken.

Waaruit bestaat de stimulans die je voor ogen hebt?
Directe feedback en de mogelijkheid om jezelf meteen te verbeteren is één van de belangrijkste stimulans middelen die bestaan.  Daarnaast leren deelnemers veel door de nieuwe methodes die HANQ binnen de 11 thema’s toepast.

_____________________________________________________________________________________

Welke vragen heb jij nog? We beantwoorden ze graag voor je.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: